.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به مناسبت سالروز سوم خرداد ؛
رسانه ملی و پردازش خرمشهر‌های پیش رو / فتح خرمشهر، ماحصل تکثر امید به آینده در قلب‌ها
شمال نیوز : فتح خرمشهر‌های نظامی سخت بود، اما به سختی فتح خرمشهر‌های غیرنظامی و عمدتا” فرهنگی و عقیدتی و سیاسی نبوده و اهتمام بیشتری برای فتح این خرمشهر‌ها لازم است ....
رسانه ملی و پردازش خرمشهر‌های پیش رو / فتح خرمشهر، ماحصل تکثر امید به آینده در قلب‌ها

شمال نیوز : دکتر هادی ابراهیمی کیاپی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه در یادداشتی نوشت : قابلیت این فتح بزرگ به اندازه‌ای بالاست که هرگز نباید در انحصار بک عملیات نظامی مختصر شده و روح حاکم بر آن مغفول بماند.

 

امام راحل در رأس پردازش به فتح خرمشهر، تأکید می‌کنند که خرمشهر را خدا آزاد کرد تا بر همان محرز شود که دفاع مقدس، مظهر الطاف خفیه الهی و کانون امداد‌های غیبی خداوند از جنس امداد به سپاه اسلام در غزوه بدر نبوی است.

 

مقام معظم رهبری با سرفصلی آینده نگرانه به فتح خرمشهر می‌پردازند تا همه مسائل منجر به فتح خرمشهر و نیز موارد پس از آن را در جمله‌ای بصیرتی و انگیزشی مستتر کرده و می‌فرمایند: خرمشهر‌ها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است؛ البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد، بالعکس آبادانی به دنبال دارد، اما سختی‌اش بیشتر است.

 

تزریق چنین نگرشی در باره آزادی خرمشهر، نیازمند نگاهی عمیق‌تر و جامع‌تر به آن است تا دریابیم که فعل و انفعالاتی ما را پیروز جنگ حیثیتی خرمشهر کرد.

ذیلا” به برخی از آن علل اشاره می‌شود:

 

۱-فتح خرمشهر، ریشه در باور‌های بزرگ از جمله خودباوری فرماندهان و رزمندگان فاتح داشت.

فلذا فتوحات بعدی نیز در سطوح بالا، قطعا” منوط به برخورداری از همین خودباوری‌های بزرگ در تقابل با پروپاگاندا‌های تحقیرکننده و اراده ستیز است و طبعا” تأثیرپذیری‌های منفی از سوی دشمنان و خودتحقیری‌های پشیمان‌ها و نفوذی‌ها نباید معیار نگاه ما در وسط میدان باشد.

 

۲-فتح خرمشهر، ریشه در اتحاد‌ها و انسجام‌های نیرو‌های خطوط مقدم و نیز ساختار مدیریتی حاکمیت و مهمتر از همه استحکام مواضع حمایتی مردم داشته است.

اختلاف و تضاد درون میدانی و نیز خط کشی‌های فرامیدانی در مصاف‌های بزرگ، آفت موفقیت تلقی می‌شود و یکدستی قوا و همدلی قوای یکدست با مردم، یکی از جدی‌ترین راهکار‌ها برای رسیدن به توفیقات بزرگ و فتوحات محیرالعقول است.

 

۳-فتح خرمشهر، ریشه در کیفیت ایمانی و اعتقادی افراد میدان در تبعیت از مقام عظمای ولایت داشت و تمرد و نافرمانی در مخیله کسی هم گنجانده نمیشد.

جنگ نرم جنگ تضعیف ایمان‌ها و تکثیر نافرمانی‌ها و افزایش فاصله اجتماعی بین فرماندهان است و فقدان روحیه از خودگذشتگی و ذهنیت سازی‌های منفی میتواند پیروان را به متمردان و یا مصمم‌های گذشته را به پشیمان‌ها و مردد‌های جامانده در شبهات تبدیل کرده و حتی با پدیده‌های نافرمانی از نظام و جایگاه‌های بالادست آن مواجه شود.

 

۴-فتح خرمشهر، نتیجه تقدم عشق بر عقل بود و عقل محاسبه گر مثل خوره به جان رزمندگان نیفتاده و اراده آن‌ها را از بین نبرده و دنیا ارزش چندانی در محاسبه عاشقان شهادت طلبان نداشت.

بنابراین، فتوحات مشابه نیز نیازمند حضور سنگرنشینان عاشقی است که عارفانه خطر‌ها را به جان می‌خرند.

 

۵-فتح خرمشهر، ریشه در شجاعت و نترسیدن‌های رزمندگان و فرماندهان از عربده‌ها و ارابه‌های جنگی دشمن داشت.

آن‌هایی که از امریکا و اروپا و اسرائیل و حتی پدیده‌های کوچکتر مثل داعش و القاعده و طالبان می‌ترسند، هر گز نمی‌انند با قلت احباء بر کثرت اعداء پیروز شوند!

 

۶-فتح خرمشهر، ریشه در حقیر و شکست پذیر دانستن دشمنان تا بن دندان مسلح داشت.

بدا به حال مردمی که از دشمنان خود ترسیده و توان معمولی آن‌ها را مضاعف بپندارند و در تحلیل توانایی دشمن به لکنت بیفتند!

 

۷-فتح خرمشهر، ماحصل تکثر امید به آینده در قلب‌ها و گریز از انفعال و استیصال روحی رزمندگان بود.

در جنگ نرم، ناامیدسازی مردم بخصوص از نسل‌های نو، استراتژی بی بدیل دشمن بوده و هست و تقویت امید، موجب تسریع تحقق اهداف می‌شود.

 

۸-فتح خرمشهر، اثر غیرت دینی، غیرت ملی، غیرت ناموس خواهی و غیرت انسانی داشت.

یکی از اهداف دشمن در جنگ نرم، حیازدایی و کاهش غیرت از مردم بخصوص جوانان است و باید حواس ما باشد جامعه‌ای که از این غیرت‌ها تهی شود، قطعا” استعداد فتح خرمشهر‌های پیش رو را ندارد.

 

البته ده‌ها شاخص دیگر را نیز می‌توان از ذیل مقوله فتح خرمشهر احصاء کرد تا رسانه ملی بتواند با تقویت فرهنگ و آموزش‌های معنوی، جامعه را به شرایط آمادگی برای چنین آزادگی برساند.

 

اما جدای از این برش ها، باید به فهم دقیقتر و شناخت عمیق‌تر خرمشهر‌های پیش رو مبادرت ورزید. 

 

اینکه مقام معظم رهبری در سال تصریح می‌کنند که “جنگ آینده، نظامی نیست، اما از جنگ نظامی سخت‌تر است”، قطعا” هم مصادیق خاص دارد و هم اینکه باید با گمانه زنی هایی، به اصل موضوع رسید و از میزان و غلظت غفلت آن‌ها کاست.

جنگ نرم، جنگ ترکیبی، جنگ فرهنگی، جنگ رسانه ای، جنگ شناختی، جنگ اجتماعی، جنگ نیابتی، جنگ اقتصادی، جنگ فتنه ها، جنگ مجازی، جنگ حیثیتی و ده‌ها جنگ ریز و درشت دیگر، قطعا” مصادیق همان خرمشهر‌های پیش روست که باید با جنگ کبیر و جهاد تبیین برای فتح آن‌ها خیز بلند برداشت.

 

در فراز پایانی: باید نقش آفرینی‌های مورد انتظار از رسانه ملی را مشخص کرد تا پای رسانه ملی را نیز به این جنگ‌ها باز کرد.

رسانه ملی باید در این جبهه اینگونه ظاهر شود:

الف: جهاد تبیین دیدگاه‌های رهبری درباره استفاده مبنایی از روح حاکم بر پدیده فتح خرمشهر

ب: ایجاد فرایند تهییج نسل‌های نو در مواجهه با موانع سخت و قله‌های بلند و صعب العبور

ج: معرفی مختصات و مقدمات فضای حاکم بر عملیاتی ما به فتح خرمشهر انجامید.

د-استفاده هنری از الگو‌های تاریخی موفق و ناموفق از منظر پند‌ها و عبرت‌ها

ه-مستندسازی هدفمند و هوشمند از فتح خرمشهر و شرایطی که منجر به پیروزی نیرو‌ها و سربازان اسلام شد.

و-عنصرشناسی و شاخص یابی از فتح خرمشهر بعنوان الگوی بارز استکبارستیزی و تحقیر دشمن

ز-قوی بودن و قوی شدن رمز پیروزی در خرمشهر‌های پیش رو

ح-فراوطنی دیدن خرمشهر‌های پیش رو

ط-فرانظامی دیدن خرمشهر‌های پیش رو

ی-پای کار آوردن مردم و فرزندان همین سرزمین بعنوان ضمانت‌های قطعی پیروزی‌های آینده

ک-محوریت بخشیدن به نقش‌های تعیین کننده مقام معظم رهبری در مصاف‌های پیش رو موسوم به خرمشهر‌های آینده

ل-معرفی عمارها، مالک ها، میثم تمارها، مقداد‌ها و عمود‌های خیمه بعنوان الگو‌ها و سرمشق‌ها

م-تبلیغ هویت اسلامی و ایرانی همسنگران و سربازگیری از جمعیت خاکستری جامعه برای فتح خرمشهر‌های پیش رو مانند انتخابات، خنثی کردن تحریم ها، کاهش فشار‌های جهانی اعم از حقوقی یا دیپلماسی و عبور از توطئه‌ها و فتنه‌ها و شبهه افکن‌ها و شایعه سازی‌ها

ن: روحیه بخشی، انگیزه سازی، هدف گذاری، تزریق امید و ده‌ها گزینه دیگر

 

در پایان مؤکدا تأکید می‌شود که فتح خرمشهر‌های نظامی سخت بود، اما به سختی فتح خرمشهر‌های غیرنظامی و عمدتا” فرهنگی و عقیدتی و سیاسی نبوده و اهتمام بیشتری برای فتح این خرمشهر‌ها لازم است و با توجه به هدف گیری‌های جنگ نرم که‌جنگ فتح افکار، باورها، ارزشها، ذائقه ها، عادت ها، مبانی محاسبات، نگاهها، نگرشها، بینش ها، گرایشها، عقائد، سلائق و سایر گزینه‌های تهی کننده انسان از اراده‌های مثبت گذشته و سقوط از قله‌های تحول به قعر دره‌های استحاله است، سربازگیری و پای کارآوردن جوانان هم وارد مراحل بسیار دشوار می‌شود و از این جهت رسالت رسانه در خصوص خرمشهر‌های پیش رو به مراتب سنگین‌تر از رسالت رسانه بهنگام فتح خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ می‌باشد.

 

خوشبختانه رسانه ملی با تصویب سند تحول و انتصاب‌های هوشمندانه در قائم مقامی، معاونتها، مدیریت‌ها و مراکز استان‌ها و شبکه‌های سراسری، اولین گام عصر تحول را خوب برداشته فلذا ما در ادامه به بسترسازی‌های تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری چشم امید می‌دوزیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.055 seconds.